Link:INB Home|INB English| INB русский язык|INB العربية|INB Türkiye|INB فارسی|INB Español|INB Français|INB Português|INB Deutsch|INB 國語|INB 中文|INB 日本语|INB 한국어|INB ภาษาไทย|INB tiếng Việt||:: مدیریت زنجیره تامین
INB Allāh World forum
الله (Allāh) Welcome to (Industry & Native boffin) The industrial age here is full of fighting spirit, you and I both through this network space with Native biological spirit boffin came to the mad labs. home INBforum.com, Permanent: irinbforum.forumotion.com
INB Allāh World forum
الله (Allāh) Welcome to (Industry & Native boffin) The industrial age here is full of fighting spirit, you and I both through this network space with Native biological spirit boffin came to the mad labs. home INBforum.com, Permanent: irinbforum.forumotion.com
INB Allāh World forum

الله (Allāh) Welcome to (Industry & Native boffin) The industrial age here is full of fighting spirit, you and I both through this network space with Native biological spirit boffin came to the mad labs. home INBforum.com, Permanent: irinbforum.forumotion


أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم, أنت لم تقم بتسجيل الدخول بعد! يشرفنا أن تقوم بالدخول أو التسجيل إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى

《《《《《《《上一页INBforum   اذهب الى الأسفل

上一页INBforum》》》》》》》مشاهده موضوع بعدي مشاهده موضوع قبلي اذهب الى الأسفل  پيام [صفحه 1 از 1]

1:: مدیریت زنجیره تامین Empty :: مدیریت زنجیره تامین الجمعة نوفمبر 12, 2010 6:15 pm

Admin

Admin
Admin
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]TMBA
دکتر احمدرضا کسرایی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد تهران مرکز دانشکده مدیریت
مسعود ناظری دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه آزاد تهران مرکز
چکیده:

در فرآیند تولید مجموعه عوامل داخلی و خارجی سازمان بایستی به شکل موثر نقش ایفا کنند تا اهداف سازمان به خوبی و با اثربخشی تحقق یابد. در این راستا تامین کنندگان در تامین نرم افزارها، دانش فنی، مواد اولیه و خدمات نقش مهمی در رقابتی شدن سازمان به عهده دارند. امروزه در سازمان های برتر تامین کنندگان به عنوان یکی از عوامل توانمند کردن سازمان به شکل عملیاتی و واقعی مورد توجه قرار گرفته اند و این اقدام و عمل نشات گرفته از این تفکر است که تولید با کیفیت و کسب مزیت رقابتی بدون تامین کنندگان کیفی، دلسوز و وفادار تقریبا غیرممکن و یا حداقل در درازمدت امکان پذیر نیست. یکپارچگی در سازمان ها بین عوامل تولیدی و تامین کنندگان و همچنین مشتریان باعث کاهش چشمگیر ضایعات در همه سطوح سازمان می شود که این به نوبه خود کاهش شدید هزینه ها را به دنبال می آورد. کاهش هزینه ها در کنار ارتقاء کیفیت ارائه خدمات و محصولات در واقع همان مزیت رقابتی یک سازمان می باشد که تداوم زندگی یک سازمان را تضمین می کند. در این مقاله ما قصد داریم بعد از توضیح مختصری درباره زنجیره تامین و ویژگی های آن، به تشریح متغیرها و عوامل کلیدی موثر در موفقیت زنجیره تامین بپردازیم و پیشنهاداتی را برای بهبود زنجیره ارائه کنیم.

کلید واژه ها:
زنجیره تامین، مدیریت، مشتری، یکپارچه سازی، نظام اطلاعاتی




<TABLE border=0 cellSpacing=0 cellPadding=3 width="100%">

<TR>
<td align=middle></TD>
<td align=middle></TD>
<td align=middle></TD>
<td align=middle></TD>
<td align=middle></TD></TR>
<TR>
<td align=middle>1</TD>
<td align=middle>2</TD>
<td align=middle>3</TD>
<td align=middle>4</TD>
<td align=middle>5</TD></TR></TABLE>
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] | [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]

Mansour




[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
1- مقدمه

در دهه 80 ميلادي تلاش&shy;هاي زيادي براي بهبود عملكرد سازمان&shy;ها از راه تمركز بر فرايندهاي دروني انجام شد. بررسي نتايج عملكرد سازمان&shy;ها مشخص ساخت كه بخش عمده&shy;اي از آن تحت تاثير تامين كنندگان و مشتريان است. گسترش حوزه بهبود عملكرد سازمان&shy;ها به ماوراي مرزهاي سازماني نيازمند ابزارهاي جديدي بود. يکي از مفاهيمي که در اين راستا طرح شد و اهميت زيادي پيدا کرد، مديريت زنجيره تامين است که در آن شرکتها با همکاري يکديگر و ايجاد هم&shy;افزايي توانايي اتخاذ تصميمات كاراتر را كسب مي&shy;كنند. زنجيره تامين اصطلاحي است که امروزه به وفور در تمامي جهان مورد استفاده قرار مي&shy;گيرد. اکنون شرکتها نيازمندند تا يکپارچگي منظمي را در تمام فرآيندهاي توليدي، از مواد اوليه (خام) تا مصرف&shy;کننده نهايي ايجاد کنند. مديريت زنجيره تامين به عنوان رويکردي يکپارچه براي مديريت مناسب جريان مواد و کالا، اطلاعات و جريان پولي، توانايي پاسخگويي به اين شرايط را دارد. زنجيره تأمين يک سيستم يکپارچه از فرآيندهاي مرتبط و به منظور؛
� دستيابي به مواد و قطعات مورد نياز
� تبديل مواد اوليه به محصول
� ارزش گذاري محصولات
� توزيع محصولات به مشتريان
� ساده&shy; سازي انـتقال اطلاعات بين اجـزاء زنجيره (اعـم از تـأمين&shy;کنندگان، تـوليدکنندگان، توزيع کنندگان، واسطه&shy;ها، خرده&shy; فروشان و مشتريان)
نخستين هدف وجودي يك زنجيره، تامين و راضي كردن نيازهاي مشتري در فرايند توليد ارزش براي خويش است. فعاليت‌هاي زنجيره‌ تامين با سفارش مشتري شروع مي‌شود و زماني كه مشتري پول خريد كالا و خدمات دريافتي خود را پرداخت مي‌كند، خاتمه مي‌يابد. اكثر زنجيره‌ها در واقع بصورت شبكه هستند. ساختار عمومي زنجيره را مي&shy;توان در قالب شكل زير نمايش داد.

هدف هر زنجيره&shy;اي، حداكثر كردن كل ارزش توليدي توسط آن است. اختلاف بين پولي كه مشتري مي‌پردازد با كل هزينه‌هاي متحمل شده توسط زنجيره براي توليد و توزيع كالا، ميزان سوددهي زنجيره را نشان مي‌دهد. ميزان سود دهي زنجيره، كل سودي است كه بايد بين كليه مراحل زنجيره تقسيم شود. برهمين اساس موفقيت يك زنجيره بر حسب ميزان سوددهي آن تعريف مي‌شود و مديريت زنجيره‌ تامين مستلزم مديريت جريان‌هاي بين و داخل مراحل يك زنجيره براي حداكثر كردن كل سود دهي آن است.
زنجيره تامين شامل دو جريان مخالف است: حرکت مستقيم رفت محصولات از تأمين کنندگان مواد اوليه و قطعات تا مشتري وحرکت برگشت (عکس) اطلاعات و مواد از مشتري تا تأمين&shy;کنند&shy;گان. اين زنجيره از دو قسمت لجستيک داخلي و لجستيک خارجي تشکيل شده است. لجستيک داخلي يا مديريت مواد به فعاليت&shy;هاي دريافت مواد، ذخيره، کنترل مواد و تأمين مواد مورد نياز فرآيندها و ...، تا تهيه محصول مورد نياز گفته مي&shy;شود. لجستيک خارجي يا توزيع محصولات در مقابل به خروج محصولات از شرکت تا رساندن به مشتري و ارائه سرويسهاي لازم به او گفته مي&shy;گردد. نکته مهم و قابل ذکر در زنجيره تأمين اين است که شرکت&shy;هاي زنجيره به صورت حلقه&shy;هاي يک زنجيره به يکديگر متصل هستند و اطلاعات بين آنها بايد به صورت دقيق و همزمان رد و بدل شود تا بهترين تصميمات اخذ گردد.


2- تحولات مديريت زنجيره تأمين

در دو دهه 60 و 70 ميلادي، سازمانها براي افزايش توان رقابتي خود تلاش مي‌كردند تا با استانداردسازي و بهبود فرايندهاي داخلي خود محصولي با كيفيت بهتر و هزينه كمتر توليد كنند. در آن زمان تفكر غالب اين بود كه مهندسي و طراحي قوي و نيز عمليات توليد منسجم و هماهنگ پيش‌نياز دستيابي به خواسته‌هاي بازار و درنتيجه كسب سهم بازار بيشتري است. به همين دليل سازمانها تمام تلاش خود را بر افزايش كارايي معطوف مي‌كردند. در دهه 80 ميلادي با افزايش تنوع در الگوهاي مورد انتظار مشتريان، سازمانها به طور فزاينده‌اي به افزايش انعطاف پذيرش در خطوط توليد و توسعه محصولات جديد براي ارضاي نيازهاي مشتريان علاقه‌مند شدند. در دهه 90 ميلادي، به همراه بهبود در فرايندهاي توليد و به كارگيري الگوهاي مهندسي مجدد، مديران بسياري از صنايع دريافتند كه براي ادامه حضور در بازار تنها بهبود فرايندهاي داخلي و انعطاف‌پذيري در توانايي‌هاي شـــــركت كافي نيست بلكه تامين‌كنندگان قطعات و مواد نيز بايد موادي با بهترين كيفيت و كمترين هزينه توليد كنند و توزيع‌كنندگان محصولات نيز بايد ارتباط نزديكي با سياست‌هاي توسعه بازار توليدكننده داشته باشند؛ با چنين نگرشي، رويكردهاي زنجيره تامين و مديريت آن پا به عرصه وجود نهاد. از طرف ديگر با توسعه سريع فناوري اطلاعات در سال‌هاي اخير و كاربرد وسيع آن در مديريت زنجيره تامين، بسياري از فعاليتهاي اساسي مديريت زنجيره با روش‌هاي جديد درحال انجام است.
زنجیره تامین در سه دهه گذشته با توجه به تاریخ سازمانی آن كه به سه دوره تقسیم مي شود:
در اولین دوره تمرکز براین نکته بود که چگونه می توان عملیات را در کل زنجیره تامین کارا تر نمود. در دومین دوره توجه از کارایی به اثربخشی تغییر کرد تا شروع به سهیم کردن ایده ها و تجربیات تامین کنند گان و دیگر همکارانشان در مدیریت زنجیره تامین کنند. در دوره سوم بعضی شرکت ها در حال برسی چگونگی گسترش زنجیره تامین در میان صنایع هستند تا به صورتی کارا و اثر بخش در درون صنایع فعالیت کنند.

3- ضرورت مديريت زنجيره تامين

افزايش روز افزون رقابت بين کارخانجات و شرکت&shy;ها براي توليد محصولات با کيفيت و مطابق سلايق مشتري نياز به يک ديدگاه جديد را در بين تمامي سازندگان و توليد کنندگان به وجود آورده است. در گذشته هر مرکز توليدي با اهميت دادن به تعداد محصول توليد شده، سعي در افرايش سهم خود در بازار داشت. پس از گذشت چند دهه مراکز توليدي در ارائه کالاي با کيفيت براي جذب مشتريان گام برداشتند. در دهه&shy;هاي اخير پيشگامان صنعت اصلي&shy;ترين شرط را براي رسيدن به سهم بيشتري از بازار فروش، برآوردن نيازهاي مشتريان مي&shy;دانند.
با بررسي خط مشي&shy;هاي موجود از گذشته تا به حال، تغيير توجه صنعتگران را از توليدكننده به مصرف&shy;کننده شاهد خواهيم بود. در گذشته توليدکننده نقش اصلي و تعيين کننده را در بازار فروش ايفا مي&shy;کرد و مصرف کننده مي&shy;بايست نيازها و سلايق خود را با محصول توليد شده وفق دهد. اما امروزه اهميت بيشتري به مصرف کننده داده مي&shy;شود و کارخانجات سعي در توليد محصولي منطبق با نيازهاي مشتريان دارند.
در روش سنتي براي توليد هر محصول چند مرکز توليدي، ماده اوليه را به محصول نيم ساخته تبديل کرده و چند مرکز توليدي ديگر مواد نيم ساخته را به محصول نهايي تبديل کرده و سپس محصول نهايي توسط موسسات خدماتي در اختيار مشتري قرار مي&shy;گرفت.
در اين ديدگاه&shy;، سطوح مختلف توليدي هيچ رابطه اي با يکديگر نداشته و هر شرکتي در تلاش براي کسب سود بيشتر براي خود بوده است. تعهدها کوتاه مدت بوده و در صورت بروز مشکل براي هر شرکت به راحتي از ليست تامين&shy;کنندگان يا خريداران خارج مي&shy;شد. تامين&shy;كننده هيچ تضمين و تمايلي براي توليد محصول خود بر اساس نياز خريدار نداشت. البته اين نوع روابط باعث مي&shy;شد که در ديدگاه سنتي هر شرکتي تا حد امکان عمليات توليدي را در شرکت خود انجام دهد.
در ديدگاه مديريت زنجيره عرضه، تمامي شرکت&shy;هايي که در توليد محصول نقش دارند، مانند حلقه&shy;هاي يک زنجير، به يکديگر متصلند و سعي در ارائه خدمت بهتر به مصرف کننده محصول نهايي را دارند. شرکت&shy;هاي يک زنجيره تا حد امکان به يکديگر کمک کرده و تنها به ارتقا خود فکر نمي&shy;کنند و اطلاعات موجود در يک شرکت را تنها متعلق به شرکت نمي&shy;دانند.
در رويکرد سنتي هر شرکت تغیيرات را در محدوده خود و بدون اطلاع از وضعيت ساير اعضاي زنجيره انجام مي&shy;داد. ولي در رويکرد مديريت زنجيره تامين، اعضاي زنجيره تغييرات را در شرکت انجام مي&shy;دهند که بيشترين اثر بخشي را براي کل زنجيره داشته باشد.
سه عامل اصلي باعث شدند تا مديران موضوع مديريت زنجيره تامين را به صورت جدي دنبال کنند، اين عوامل عبارتند از:
o انقلاب اطلاعات
o تقاضاي مشتريان در جهت خريد محصولات و خدمات با کيفيت و با هزينه کمتر، تحويل مناسب&shy;تر، تکنولوژي مدرن&shy;تر و طول عمر بيشتر که در نهايت به افزايش رقابت در بين توليدکنندگان و سازندگان منجر شد.
o ضرورت ايجاد ساختاري جديد در روابط بين سازماني
عواملي که باعث حرکت سازمان ها براي تشکيل و توسعه زنجيره تامين در آينده خواهد بود، به طور خلاصه به شرح زير است: [2]
1.در اختيار داشتن منابع آزاد براي اهداف ديگر
2.تقسيم ريسک بين چند موسسه
3.دستيابي به سرمايه&shy;هاي مالي (کاهش سرمايه مالي لازم براي سرمايه&shy;گذاري)
4.کسب سود با در اختيار گذاشتن لوازم کار به شركا
5.کاهش هزينه&shy;ها و کنترل هزينه&shy;هاي عملياتي
6.دسترسي به منابعي که امکان دستيابي به آنها در داخل ممکن نباشد
7.درگيري مناسب و کارا با فعاليت&shy;هايي که کنترل آنها سخت يا خارج از کنترل است

4- شناخت زنجيره&shy;هاي تامين

پذيرش و به کارگيري يک استراتژي مديريت زنجيره تامين نيازمند تلاش قابل ملاحظه و ارائه يك سري تغييرات در جهت&shy;گيري&shy;هاي سازمانها است. به همين دليل بسيار مهم است که سازمانها يک استنباط و درک عميق در جزئيات زنجيره هاي عرضه جاري و فرآيندهاي مرتبط با آنها داشته باشند. اين شناخت باعث جهت&shy;دهي به سازمانها در تلاش&shy;هايشان جهت تشخيص زنجيره&shy;هاي تامين گوناگون مرتبط با آنها و تعيين پروسه&shy;هايي که اهميت بيشتري در توسعه زنجيره تامين آنها دارد، مي&shy;شود.

زنجيره تامين اصلي (محوري)
اکثر سازمانها به طور همزمان عضو زنجيره&shy;هاي تامين متعددي هستند. يک سازمان در يک زنجيره، بسته به نوع زنجيره مجموعه&shy;اي از محصولات و خدمات را ارائه مي&shy;کند.
هر کدام از اين زنجيره&shy;هاي تامين که سازمان جزئي از آن محسوب مي&shy;شود هم حلقه&shy;هاي داخلي و هم حلقه&shy;هاي خارجي دارد. در هر حال بعيد است که تمام زنجيره&shy;هاي تامين يک سازمان اهميت يکساني در تعيين استراتژي مديريت زنجيره تامين سازمان داشته باشد. بنابراين يک سازمان بايد فعاليت&shy;هاي زنجيره تامين خود را بر روي آن زنجيره&shy;هايي متمرکز کند که نقش کليدي&shy;تري در موفقيت سازمان دارد. در بحث زنجيره&shy;هاي تامين اختلاف زنجيره&shy;هاي تامين داخلي و خارجي رامطرح مي&shy;کنيم.

زنجيره&shy;هاي تامين داخلي
زنجيره تامين داخلي آن بخش از يک زنجيره تامين است که در داخل يک سازمان به طورمجزا وجود دارد. زنجيره&shy;هاي تامين داخلي ممکن است نسبتا پيچيده باشند. در مورد ساختارهاي سازماني چند بخشي بين المللي موجود در بسياري از صنايع، زنجيره تامين داخلي آنها بسيار پيچيده است.
اقدام جهت شناخت متناسب زنجيره&shy;هاي تامين در يک سازمان، معمولا نقطه شروع مناسبي براي مشارکت&shy;هايي است که به دنبال کسب مزيت توسط مديريت زنجيره تامين هستند. جالب است متذکر شويم که در اين ساختارهاي چند بخشي، کارمندان يک بخش، ساير بخشها را به عنوان تامين&shy;کنندگان خارجي يا مشترياني خارجي مي&shy;بينند.
در بعضي موارد اختلافات موجود در بين اين بخشها، ايجاد يکپارچگي وظايف بين بخشي و فرآيندهاي بين بخشي را بسيار مشکل مي&shy;کند. توسعه و ترسيم يک نقشه فرآيندي زنجيره تامين براي زنجيره&shy;هاي اصلي مرتبط و فرآيندهاي مرتبط با آنها يک تکنيک مفيد جهت شناخت زنجيره تامين داخلي است. اين عمل از طريق تشکيل يک سيستم هماهنگ&shy;ساز در برگيرنده پرسنل قسمتهاي مختلف سازمان درگير در زنجير تامين داخلي تحت بررسي، بهتر انجام مي&shy;گيرد. افراد تيم بايد در خصوص جايگاه بخش مربوطه خويش با ساير بخشهاي موجود در زنجيره آگاه باشند. جهت تسهيل در اين امر اعضاء بايد در مورد ساختار به کار گرفته شده در اصول ترسيم نقشه و ساير اطلاعات مورد نياز آموزش داده شوند. هدف اين کار توسعه يک نقشه کاربردي از زنجيره تامين است که نشانگر کليه موجوديت&shy;هاي زنجيره تامين با فرآيندهاي موجود در آنها مي&shy;باشد. اين فرآيند ها شامل ارسال سفارش (فروش)، ثبت سفارش (برنامه ريزي مواد)، تدارک سفارش (خريد، توليد، انبار) و حمل سفارش (توزيع و حمل و نقل) مي&shy;باشد. هر عضو تيم بايد قدمهاي بخش مربوط به خود را در طول زنجيره تامين با در نظر گرفتن اطلاعات عملکرد جاري مستند سازد. در مرحله بعد بايد اعضاي تيم هماهنگ&shy;ساز نقشه کلي زنجيره تامين را ترسيم نمايد. لازم است اين عمل به صورت جلسات آموزشي اداره شود تا در هنگام ارائه مطلب توسط اعضاي تيم، اشتباهات شناسايي شوند و يادگيري صورت پذيرد.

زنجيره&shy;هاي تامين خارجي
بعد از شناخت زنجيره تامين داخلي لازم است تامين بخش زنجيره&shy;هاي عرضه تحليل و توسعه داده شود (تامين کنندگان و مشتريان). اين عمل اهميت بسياري دارد چرا که فرصت&shy;هاي مهم جهت توسعه، اغلب در تاثيرات متقابل سازمانهاي گوناگون عضو زنجيره بدست مي&shy;آيد و از طرفي سازمان&shy;هاي مختلف و محصولات و خدمات آنها که در تحليل&shy;ها وارد مي&shy;شوند با پيچيدگي زيادي همراه هستند. در اينگونه تحليل&shy;ها، سازمان&shy;ها مي&shy;بايست بيشتر بر روي زنجيره&shy;هاي عرضه&shy;اي که در موفقيت سازمان نقش مهمتري دارند، تمرکز کنند.
در انتخاب اعضاي خارجي مي&shy;بايد موضوعات مختلفي پيگيري شود. اولاً موقعيت&shy;ها و شرايط رقابتي موجود در بين اعضاي آينده مديريت زنجيره تامين شناسايي شود، اگر سازمان&shy;ها عضو زنجيره رقيب مستقيم هم نباشند تلاشهاي مربوط به مديريت زنجيره تامين ثمربخش&shy;تر و بهره&shy;ورتر خواهد شد، در صورتي که روابط رقيبانه بين تامين&shy;کننده و خريدار موجود باشد، ممکن است محدوديت&shy;هايي در فعاليت&shy;هاي مشترک زنجيره بوجود آيد. دوماً تمام سازمان&shy;ها و نمايندگان آنها بايد اهداف مشترکي را دنبال کنند، اين بدان معني نيست که تمام سازمان&shy;ها اهداف برابر داشته باشند، اما بايد اهداف مربوطه آنها در طول کل زنجيره تامين سازگار باشند. سوماً در صورتي&shy;که سازمان&shy;هاي عضو زنجيره احساس کنند که مشارکت آنها سودمند و مفيد نيست، مديريت زنجيره تامين پتانسيل&shy;هاي موفقيت را کاهش مي&shy;دهد. در مديريت زنجيره تامين واحدهاي مجزاي تجارت يا واحدهاي وظيفه&shy;اي گاهي احساس زيان مي&shy;کنند (در زمينه اختيار برنامه&shy;ريزي، مسئوليت، منبع&shy;يابي و غيره). در حاليکه نتايج براي سراسر سازمان بهينه مي&shy;باشد. يک مديريت زنجيره تامين خارجي موفق نخواهد بود مگر اينکه اعضاي تمام سازمان&shy;هاي درگير احساس تعهد کنند و به اين عقيده داشته باشند که از طريق مديريت زنجيره تامين سودآوري سازمان افزايش مي&shy;يابد.

5- مدلهاي زنجيره تامين

ارائه يک مدل مناسب براي يک زنجيره تامين بطوريکه بتواند تمام جنبه&shy;هاي آن را در بر بگيرد کار دشواري است و براي ارائه يک مدل، معيارها و دستور العمل&shy;هاي متفاوتي وجود دارد. در اين قسمت ما به بررسی مدل های زنجیره تامین می پردازیم.
نويسندگان و محققان، مدلهاي زنجيره تامين را به طرق متفاوت تقسيم&shy;بندي مي&shy;کنند. در اينجا مدلهاي يک زنجيره را به چهار نوع تقسيم مي&shy;کنيم و شرح مختصری درباره آن ها می دهیم.
مدلهاي قطعي: اين مدل&shy;ها با در نظر گرفتن پارامترها بصورت ثابت، به بررسي سيستم مي&shy;پردازند. يکي از اولين کارها در اين زمينه در سال 1979 و در زمينه برنامه&shy;ريزي کامپيوتري موجودي، توزيع و توليد بوده است. اين الگو سه قسمت زنجيره يعني تأمين&shy;کننده، ذخيره (انبار) و تقاضاي مشتري را در برگرفته است که براي مينيمم کردن هزينه و مدت زمان پاسخگويي به مشتري ـ با توجه به توليد و موجودي حمل و نقل ـ به&shy;کار مي&shy;رود و زنـجيره تامين را بصورت چند طبقه&shy;اي و در سطح بين&shy;المللي در نظر مي&shy;گيرد. يکي ديگر از مسائلي که در سال 2000 مطرح شد مربوط به تعيين مکان مناسب براي يک زنجيره است. اين مدل که به صورت يک برنامه&shy;ريزي عدد صحيح مختلط است، داراي تابع هدف چندگانه و براي چند دوره مي&shy;باشد. در يکي ديگر از مدلهايي که در سال 2001 مورد بررسي قرار گرفته است، محقق تلاش مي&shy;کند توابع مربوط به مکان، حمل و نقل و موجودي را بصورت يکپارچه در نظر بگيرد. او براي انجام اين کار يک تابع هزينه موجودي تقريبي بدست آورده و سپس آن را در مدلي مربوط به مکان تسهيلات وارد مي&shy;کند.
مدلهاي احتمالي: در دنياي رقابتي بسياري از عـوامل از جمله تقاضاي مشتري، غيرقـطعي و غيرقابل پيش بيني است. يک مدل احتمالي با در نظر گرفتن عوامل بـه صورت غيرقطعي، تلاش مي&shy;کند تا در زنـجيره مقادير بهينه متغيرهاي مختلف را بدست آورد. يکي از مدلها که در سال 1969 نوشته شده است، يک مدل برنامه&shy;ريزي ديناميک بر اساس تئوري کنترل بهينه است که مي&shy;خواهد انتخاب بهينه ترکيب حمل و نقل، جريان محصول و مسير از مشتري تا تأمين کننده را بدست آورد. پس از آن در سال 1972 نيز يک مدل بر اساس تئوري کنترل بهينه با در نظر گرفتن حمل و نقل محصولات مختلف؛ توليد مناطق مختلف و مسائل مربوط به برنامه&shy;ريزي موجودي در زمان تقاضاي نامعين نوشته شده است.
مدلهاي مختلط: موجودي يکي از بخشهاي اساسي در هزينه يک زنجيره تامين است که تقريباً نيمي از هزينه لجستيک را به خود اختصاص مي&shy;دهد. به همين دليل مدلهاي زيادي به اين بخش اختصاص دارد. در سال 1970 براي تغيير پذيري تقاضا، الگويي طراحي گرديد که مي&shy;توان آن را مبناي تهيه مدل&shy;هاي ديگر نيز دانست. بطور کلي اين مدلها تلاش مي&shy;کنند تا با ترکيب سطح خدمات رساني، مکانهاي انبار و توليد، حمل و نقل بين انبار و مشتري، ميزان موجودي در انبار و ...، و با در نظر گرفتن تقاضاي احتمالي و ميزان سرمايه از طرق مختلف از جمله شبيه سازي به حل مسائل بپردازند. مثلاً مدلي در سال 1999 نوشته شده است که در آن با به&shy;کارگيري نظريه بازيها به مسائل مربوط به تقاضاي احتمالي و غيرقطعي و ميزان توليد و موجودي مواد اوليه و محصولات، رسيدگي &shy;شده و از خروجي آن براي شبيه&shy;سازي و تعيين ميزان عملکرد سيستم استفاده شده است.
مدلهاي بر اساس IT: براي تسريع فعاليت&shy;ها، افزايش دقت، ساده سازي نظارت و ... در يک زنجيره تامين، استفاده از مدلها و ابزار IT بسيار موثر است. مسائلي که در اين قسمت مورد بحث قرار مي&shy;گيرد، يکي مربوط به جمع آوري اطلاعات، تجزيه و تحليل و استفاده از آنها در تصميم گيريها، و ديگري مربوط به مدلهاي رياضي براي مسائل تقسيم و به اشتراک گذاري اطلاعات است. مثلاً سيستم&shy;هاي پشتيباني تصميم&shy;گيري بسيار مورد توجه است و از آن براي تعيين مسيرها و مکان&shy;هاي بهينه استفاده مي&shy;شود. بدون شک تکنولوژي اطلاعات يکي از ارکان اصلي سامانه مديريت زنجيره تامين مي&shy;باشد و در افزايش ضريب عملکردي يک زنجيره نقش منحصر به فردي را بازي مي&shy;نمايد و جائيکه سخن از هماهنگ سازي اجزاي زنجيره به ميان مي&shy;آيد، IT به عنوان بستر دو شاخص ديگر مـعرفي مي&shy;گردد.
مدل&shy;هاي كيفي: مدلهايي مانند مهندسي مجدد فرايندها و بهبود مستمر از روش&shy;هايي هستند كه در اين حوزه مورد استفاده قرار مي&shy;گيرند. همچنين با بكارگيري الگوبرداري و مطالعه نمونه&shy;هاي موفق، مي&shy;توان ساختار مناسب براي شناسايي روش&shy;هاي تغيير و پياده&shy;سازي آنها را شناسايي كرد. روش ديگر مورد توجه در اين حوزه، لجستيك ناب است كه با حذف فعاليت&shy;هاي فاقد ارزش افزوده در طول زنجيره، جرياني روان و قابل مشاهده پديد مي&shy;آورد.

6- ابعاد ساختاري، محرك&shy;ها و محدوديت&shy;هاي زنجيره تامين

ارتباط هر جزئي از زنجيره تامين با آن، بطور چشمگيري زنجيره و فعاليت&shy;هاي آن را تحت تاثير قرار مي&shy;دهد. اين ارتباط در قالب چهار صورت زير قابل تبيين مي&shy;باشد؛
� ارتباطات فرآيندهاي تجاري مديريتي: کار مديريت فرآيندهاي بين اجزاي زنجيره را به عهده دارد و اصولاً به عهده اجزاي اصلي زنجيره است.
� ارتباطات فرآيندهاي تجاري نظارتي: تنها بر چگونگي فرآيندها نظارت مي&shy;کند و به مديريت فرآيند کاري ندارد.
� ارتباطات فرآيندهاي تجاري خودمختار: در اين روش، اجزاء اصلي زنجيره به ديگر اجزا آنقدر اطمينان دارند که نيازي به مديريت و نظارت نمي&shy;بينند.
� ارتباطات فرآيندهاي تجاري با عناصر غيرعضو: براي تعيين عملکرد زنجيره و کسب اطلاعات لازم مفيد خواهد بود.

محرک هاي اصلي در زنجيره تامين
تعيين هدف اولين گام موثر در مدل سازي زنجيره تامين مي&shy;باشد و براي تحقق اين امر، ابتدا مي&shy;بايد محرک&shy;هاي اصلي زنجيره شناخته شوند. اين محرکها شامل موارد زيرند؛
� چگونگي سرويس&shy;دهي به مشتري: هدف نهايي يک شرکت سود است و براي رسيدن به آن مهمترين عامل رضايت مشتري است، زيرا او است که سود را براي يک شرکت به ارمغان مي&shy;آورد. براي بالابردن رضايت مشتري دو نکته حائز اهميت است: يکي دسترسـي به محصول، بدين معني که مشتري بـايد بتواند محصول مورد نياز خود را عيناً و به ميزان سفارش داده تحويل بگيرد. ديگري مدت زمان پاسخگويي و رساندن محصول به مشتري است، يعني مشتري بايد بتواند به محصول خود در کمترين زمان ممکن و زمان مقرر، دست يابد که البته براي دو عامل فوق معيارهايي نيز وجود دارد.
� ارزش مالي: ارزش مـالي به صورت نسبت درآمـد به کل هزينه تعريف مي&shy;شود. يک شرکـت و زنـجيره تامين مي&shy;تواند با کاهش هزينه&shy;هاي خود و افزايش سهم خود در بازار به ارزش مالي بيشتري دست يابد.
� تبادلات اطلاعات و دانش: يکي ديگر از مسائلي که بسيار حائز اهميت است تبادل اطلاعات در زنجيره است. به طوري که از اين طريق بسياري از اجزاي زنجيره بهم متصل شده و مي&shy;توانند فعاليت&shy;هايشان را هماهنگ کنند. اگر زنجيره&shy;اي بتواند يک ارتباط اطلاعاتي خوب بين اجزاي خود به وجود بياورد به طوريکه اطلاعات به&shy;طور مستقيم و بلافاصله به قسمت&shy;هاي مختلف زنجيره برسد، گامي اساسي در راه رسيدن به موفقيت برداشته است. دو نکته در تبادل اطلاعات مهم است، يکي ارتباط مستقيم و بدون فاصله که نياز به ابزارهايي از جمله و ... دارد و ديگري تبادلات دانش و تکنولوژيکي که مي&shy;تواند هزينه&shy;ها را تا حد زيادي کاهش دهد.
� عوامل ريسک: اگر زنجيره تامين به درستي طراحي و عناصر تشکيل دهنده آن بطور صحيح کنار هم چيده شوند، ريسک آن کاهش مي&shy;يابد. اما اگر سيستم دقيق ايجاد نشود، به علت تعداد زياد عناصر، منبعي از ريسکهاي بالا و شکست&shy;هاي سنگين خواهد بود. بطور کلي دو نوع ريسک در زنجيره وجود دارد که عبارتند از: 1- ريسک نقص کيفي و 2- ريسک اطلاعات اشتباه.
بين طراحي و مديريت جريان‌هاي زنجيره (محصولات، اطلاعات، منابع ‌مالي / اعتباري) با موفقيت زنجيره ارتباط تنگاتنگي وجود دارد. موارد زير مي&shy;توانند در اين موفقيت تاثيرگذار باشند.
� ارتباط مستقيم با مشتري
� درك نياز مشتري
� ارتباطات سهل&shy;تر با مشتري
� گردش موجودي بهتر و حتي بعضاً خوب موجودي‌ها
� مبادله اطلاعات كاراتر
� كيفيت بهتر به‌خاطر موجودي كمتر
� برون&shy;‌سپاري فعاليت‌ها
� سيستم دريافت / پرداخت سريع و به هنگام

متغيرهاي تصميم در زنجيره
زنجيره تامين داراي اهداف خاص است که در نتيجه آن عملکرد زنجيره رقم مي&shy;خورد. براي بررسي و اندازه&shy;گيري اين عملکرد، متغيرهاي تصميم تعريف مي&shy;شوند و از روي آنها توابع عملکرد بدست مي&shy;آيند.
براي درک بهتر مطلب در ادامه به برخي از آنها اشاره مي شود:
� مکان: تعيين مکان مناسب براي کارخانه، انبارها، توزيع کنندگان و ....
� تخصيص: تخصيص انبارها و توزيع کننده&shy;گان و... به مشتريان و بازارهاي مناطق مختلف.
� ساختار شبکه: تعيين اينکه شبکه توزيع بايد بصورت متمرکز باشد يا غير متمرکز و کدام اجزاي زنجيره (تأمين کننده و توليد کننده ) بايد با هم کار کنند.
� تعداد تجهيزات و منابع: تعيين تعداد تأمين کننده، توليد کننده، انبار و ....
� تعداد طبقات و بخشهاي زنجيره: تعيين تعداد بخشهاي افقي يک زنجيره.
� چگونگي سرويس دهي: تعيين بهترين مسيرهاي مورد نياز براي حمل و نقل و ....
� حجم: تعيين ميزان حجم خريد، توليد و حمل و نقل هر گره در زنجيره.
� سطح موجودي: تعيين ميزان موجودي مورد نياز در هر يک از انبارها.
� ميزان نيروي کار مورد نياز: برنامه&shy;ريزي منابع انساني و بالانس نيروي کار.
� سطح واگذاري کار به شرکت&shy;هاي ديگر: تعيين اينکه چه ميزان از کارها بايد به ديگر شرکت&shy;ها از جمله تأمين&shy;کنندگان، واسطه&shy;هاي لجستيکي و ...، داده شود و تعيين اينکه براي هر يک از اين کارها بايد يک شرکت به خدمت گرفته شود يا بيشتر.

فازهاي تصميم&shy;گيري ‌در زنجيره تامين
� مديريت موفق زنجيره نيازمند تصميمات مرتبط با جريان اطلاعات، محصول، و منابع مالي است. همه اين تصميمات در سه مقوله يا فاز، بسته به فراواني هر تصميم و در چهارچوب زماني كه يك فاز تصميم اثر مي‌گذارد، تقسيم‌بندي مي‌شوند:
� الف) استراتژي زنجيره: در طول اين فاز شركت راجع به نحوه ساختاردهي به زنجيره تصميم مي‌گيرد. يعني اينكه چه هيئت يا تركيبي و چه فرآيندهايي در هر مرحله انجام شوند. تصميمات اين فاز به تصميمات استراتژيك زنجيره نيز معروف هستند. اين تصميمات شامل موارد زير مي‌شود:
� مكان و ظرفيت امكانات توليدي و انبارداري.
� محصولاتي كه بايد در مكان‌هاي مختلف توليد يا ذخيره شوند.
� متدها يا روش‌هاي حمل و نقل مورد نياز در سكوهاي ارسال مختلف.
� نوع سيستم اطلاعاتي مورد نياز بهره‌برداري.
� شركت بايد از اينكه هيئت يا تركيب زنجيره، حمايت‌كننده اهداف استرتژيك آن در طول اين فاز است، اطمينان حاصل نمايد.
� ب) برنامه‌ريزي زنجيره: بعنوان نتيجه اين فاز، شركت‌ها مجموعه‌اي از سياست‌هاي عملياتي تعريف ‌مي‌كنند كه عمليات كوتاه مدت آنها را پوشش مي‌دهد. در اين فاز، فرض بر اين است كه تصميمات استراتژيك تغيير نمي‌كنند. شركت‌ها فاز برنامه‌ريزي را با پيش‌بيني تقاضاي بازارهاي مختلف در سال آتي شروع مي‌كنند. برنامه‌ريزي شامل موارد زير است:
� چه بازارهايي از چه مكان‌هايي بايد تامين شوند؟
� انباشت برنامه‌ريزي شده موجودي‌ها.
� سياست‌هاي سفارش و موجودي مورد نياز
� سياست‌هاي مصوب موردنياز براي مكان‌هاي پشتيبان ازجهت مواجه شدن با كمبود موجودي
� اندازه بندي و زمانبندي ترويج‌هاي بازاريابي.
� برنامه‌ريزي پارامترهايي را مشخص‌ مي‌كند كه طي آن يك زنجيره براي بازه زماني معيني كارمي‌كند. در فاز برنامه‌ريزي، شركت‌ها مي&shy;بايد عدم قطعيت در تقاضا، نرخ‌هاي ارز، و رقابت در بازه مربوطه را در تصميمات&shy;شان لحاظ‌كنند.
� ج ـ عمليات زنجيره: افق زماني اين فاز، معادل روزانه يا هفتگي بوده و در مدت آن شركت‌ها تصميماتي درمورد سفارشات خاص مشتريان مي‌گيرند. در سطح عملياتي، تركيب زنجيره ثابت ‌بوده و سياست‌هاي برنامه‌ريزي از قبل تعريف ‌شده هستند. هدف اصلي عمليات زنجيره، رسيدن به سياست‌هاي عملياتي به بهترين شكل ممكن است. در طول اين فاز، شركت‌ها سفارشات خاص را به موجودي‌ها يا توليد اختصاص داده، تاريخي براي برآورده سازي سفارش تعيين نموده ، فهرست اقلام استخراجي از انبار را تهيه، روش ارسال يك سفارش را مشخص كرده، زمانبندي تحويل كاميون‌ها را تعيين و سفارشات لازمه از سطح بالاتر را صادر مي‌كنند. از آنجائيكه تصميمات عملياتي كوتاه مدت (دقيقه، ساعت يا روز) هستند، اغلب عدم قطعيت كمتري در مورد اطلاعات تقاضا براي آنها وجود دارد. هدف عمده اين فاز عملياتي، بهره‌گيري از كاهش عدم قطعيت و بهينه‌سازي عملكرد با توجه به محدوديت‌هاي اعمال‌شده از طريق تركيب و سياست‌هاي برنامه‌ريزي است. توجه‌ شود كه طراحي، برنامه‌ريزي و عمليات يك زنجيره، تاثير بسزائي بر سوددهي و موفقيت كلي شركت دارد.

7- ارزيابي عملکرد زنجيره تامين
به منظور ارزیابی عملکرد یک زنجیره تامین، باید متغیر های زیر ارزیابی و سپس انداژه گیری شوند:
� محصولات و خدمات ارائه شده
� فروش
� هزينه
� کيفيت
� سهم بازار
� تحويل
� زمان&shy;هاي سيکل
� دارايي&shy;هاي استفاده شده
� مسئوليت پذيري و پاسخ گويي
� خدمات به مشتري
جمع&shy;آوري اين اطلاعات براي فعاليت&shy;هاي زنجيره تامين داخلي اهميت بسياري دارد. جمع&shy;آوري و تقسيم اين اطلاعات در بين اعضاي زنجيره تامين يکي از مهمترين وظايفي است که در مديريت زنجيره تامين با آن مواجه هستيم. به هر حال پس از ايجاد و توسعه زنجيره تامين تصميم&shy;گيري&shy;ها بايد بر پايه اطلاعات عملکردي منصف انجام شود و تقسيم بندي مورد نياز اينگونه اطلاعات به وسيله اعضاي کليدي زنجيره تامين صورت گيرد. بدست آوردن رضايت سازماني در تقسيم اطلاعات به وسيله ساير اعضاي زنجيره يکي از معيارهاي بحراني انتخاب اعضاي مديريت زنجيره تامين مي&shy;باشد. يک سازمان که از دريافت اطلاعات از ساير اعضاي زنجيره عرضه خشنود باشد، اما خود نسبت به ارسال اطلاعات بي ميل باشد، باعث ایجاد ضعف در زنجیره می شود.
لازم است زنجیره در سه سطح بررسي شود. اين سه سطح عبارتند از: (1) مديريت و سازمان، (2) فناوري اطلاعات و ارتباطات و (3) جريان فيزيكي. [3]

سازمان
براي بازطراحي سازمان و ساختار سازماني، بايد رابطه مناسب با بخشهاي مختلف برقرار باشد. به عبارت ديگر، فرآيندهاي اصلي و فرعي لجستيک بايد به گونه&shy;اي طراحي شده باشند كه بتوانند وظايف تعيين شده را به خوبي به انجام برسانند.


شکل 3: فرآيندهاي اصلي زنجيره تامين که لازم است جهت ارزیابی بررسي شوند

براي ايجاد زيربناي مناسب جهت برقراري ارتباط و ايجاد جرياني فيزيكي يكنواخت در لجستيك، ساختار سازماني درون هر مجموعه بايد هم&shy;جهت با فرآيندهاي فوق باشد. در صورت عدم انطباق ساختار سازماني با مدل فرآيندي ارائه شده در شکل، عملکرد به صورت وظيفه&shy;محوري در مي&shy;آيد که منجر به از هم گسستگي و نبود يکپارچگي در زنجيره تامين مي&shy;شود. براي بررسي ساختار سازماني بايد پس از شناخت جريان فيزيکي و اطلاعاتي، بخشهاي درگير در کار را مشخص نمود. سپس به کمک نموداري مانند شکل 3 ارتباط فيزيکي و اطلاعاتي بين بخش&shy;هاي مختلف را مشخص کرد. به اين وسيله مي&shy;توان عوامل موجود گسستگي را به سهولت شناسايي نمود.

نظام اطلاعاتي
در هر سازماني، بخشي از فعاليت&shy;ها به دليل بكارگيري نظام اطلاعاتي نامناسب، زائد هستند. يك نظام اطلاعاتي نامناسب از طريق نياز به دوباره كاري و يا بروز اشتباهات، منجر به فعاليت&shy;هاي تكراري مي&shy;شود.
با توجه به اينكه اطلاعات جزئي تفكيك ناپذير از زندگي بشر شده است، عصر فعلي را عصر اطلاعات لقب داده&shy;اند. با پيشرفت تكنولوژي، برقراري ارتباط بين رايانه&shy;ها و تبادل داده&shy;ها بين آنها در سطح وسيعي ممكن شده است. با توجه به اين توانايي، تكنولوژي اطلاعات و ارتباطات در زمينه&shy;هاي مختلف كاربرد يافته است كه از آن جمله مي&shy;توان به زنجيره تامين اشاره كرد. به منظور بالا بردن قابليت تصميم&shy;گيري و بهبود عملكرد زنجيره عرضه مي&shy;توان به كل فرآيند عرضه شامل توليد تا مصرف نهايي به عنوان يك فرآيند واحد نگاه كرد و اجزاي آن&shy;ها را با هم متحد و يكپارچه نمود. البته يكپارچگي و بهينه&shy;سازي در سرتاسر فرآيند زنجيره به خاطر آشفتگي و پراكندگي اجزاي تشكيل دهنده آن آسان نمي&shy;باشد خصوصاً اين آشفتگي در نقاط مرزي اجزاء يا نقاط تعاملي فرآيند بيشتر مشهود و ملموس مي&shy;باشد. در حقيقت يكپارچه&shy;سازي زنجيره باعث افزايش هماهنگي، بهينه&shy;سازي و آينده&shy;نگري در سرتاسر زنجيره شده و مي&shy;توان اثرات تقاضا را بر روي هر نقطه از زنجيره مشاهده و تفسير نمود.
مديريت زنجيره تامين بر سودآوري بلندمدت و كلي براي تمامي شركاي زنجيره به واسطه عمليات مشترك و اشتراك اطلاعات تاكيد دارد. اين امر دلالت بر اهميت ارتباطات و كاربرد ICT در مديريت زنجيره تامين دارد. اين موضوع منجر به توسعه تكنولوژي&shy;هاي ارتباطي و اطلاعاتي كه شامل EDI، اينترنت و اينترانت مي&shy;باشد، شده است. چرا كه از اين طريق بهتر مي&shy;توان بر پيچيدگي موجود در روابط سيستم&shy;هاي خريدار ـ مشتري غلبه كرد. سرمايه&shy;گذاري بر روي ICT باعث افزايش كارايي روابط سازمان با تامين كنندگان و توزيع كنندگانش مي&shy;شود. اين سرمايه&shy;گذاري نه تنها باعث افزايش سود و بهبود عملكرد مالي شركت سرمايه&shy;گذار مي&shy;شود، بلكه روي سودآوري و عملكرد كليه اعضايي كه با آن شركت از طريق زنجيره مرتبط هستند تاثير مثبت خواهد گذاشت.
از آنجا كه يكي از مشكلات بكارگيري ICT در زنجيره تامين، ايجاد سيستم&shy;هاي جزيره&shy;اي و ناهماهنگ است، هماهنگ و يكپارچه&shy;سازي جريان&shy;هاي مواد، اطلاعات، دانش و مالي چالش&shy;هاي جديدي را سبب شده&shy;اند. بنابراين شركت&shy;ها براي كسب نتايج مناسب از ICT نيازمند بازنگري در فرآيندهاي كاري خود هستند. شركت&shy;ها براي طراحي مجدد فرآيندهاي داخلي سازماني و فني، تغيير كانالهاي توزيع سنتي، شيوه خدمات به مشتري و آموزش كاركنان نيازمند صرف هزينه&shy;هاي هنگفتي هستند تا به زنجيره&shy;اي با توانايي بهره&shy;مندي از مزاياي رقابتي ICT دست يابند. مزايايي كه يكپارچگي سيستم&shy;ها به دنبال دارد عبارتند از:
1. كاهش هزينه&shy;هاي توزيع و تراكنش&shy;ها
2. افزايش سرعت توسعه محصول
3. فراهم كردن اطلاعات بيشتر براي خريداران و فروشندگان
4. افزايش قدرت انتخاب مشتريان و دستيابي آنان به تامين كنندگان
5. كاهش فواصل و ابعاد زماني
كسب اين مزايا از طريق كاهش موجودي&shy;ها، كاهش هزينه&shy;هاي سربار، كاهش مساحت انبارها و تعداد آنها، كاهش در حجم عمليات لجستيكي و حذف دوباره&shy;كاري&shy;ها، شناسايي اقلام راكد و خارج كردن آنها از سازمان، بازيافت سريع اقلام در انبارها، كاهش در هزينه&shy;هاي دسترسي و جستجوي اطلاعات، بهبود برقراري ارتباطات بين اعضاي زنجيره، انتقال اطلاعات بازار به واحدهاي مختلف فعال در زنجيره، انتقال اطلاعات توسعه محصول به واحدهاي مختلف و ... ممكن مي&shy;شود. [4]

بررسي جريان فيزيكي
بايد كليه موداهايي[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] كه ناشي از جريان فيزيكي هستند، حذف شوند. اين موداها عبارتند از: دوباره&shy;كاري، بيكاري پرسنل، موجودي، جابجايي و موجودي ضايعاتي. يک سيستم مناسب گردش فيزيكي به گونه&shy;اي است که فاقد اينگونه اتلاف&shy;ها است. جريان فيزيكي در سه فرآيند تامين، توليد و فروش مورد بررسي قرار مي&shy;گيرد. جريان فيزيكي در فروش شامل جريان محصول و جريان مشتري است. اين جريان در تامين شامل جريان مواد اوليه و ظروف بسته&shy;بندي و در توليد شامل جريان مواد اوليه، محصولات نيم ساخته و ظروف بسته بندي است. مي&shy;توان از اين ابزار براي تحليل هر عمليات استفاده نمود.
معيارهاي ارزيابي عملكرد
براي ارزيابي وضعيت لجستيك سازمان مي&shy;توان 13 متغير لجستيک و زنجيره تامين را به كار گرفت :[5]
� خدمات مشتريان شامل رضايت مشتري، انعطاف&shy;پذيري محصول و سرعت ارسال
� مديريت هزينه شامل اجزاي هزينه&shy;اي لجستيک و زنجيره تامين
� کيفيت شامل ارسال بر اساس خواست مشتري، پاسخگويي، انعطاف&shy;پذيري در سفارش و انعطاف&shy;پذيري در ارسال
� بهره&shy;وري شامل ميزان پشتيباني سيستم&shy;هاي اطلاعاتي، توانايي برآورده ساختن سفارشات و بهره&shy;وري ارسال
� مديريت دارايي&shy;ها شامل گردش موجودي و بازگشت سرمايه&shy;ها
براي بررسي و شناخت مشكلات سازمان، بايد ابعاد موجود در هر يك از توانمند&shy;سازهاي سازمان را شناسايي نمود. مقادير كمي شده متغيرهاي فوق و مقايسه آنها با الگوهاي موجود نشان دهنده تفاوت وضع موجود با وضعيت مطلوب است. با تحليل هر كدام از متغيرها مي&shy;توان ريشه&shy;هايي كه منجر به پايين ماندن سطح متغير شده&shy;اند را شناسايي نمود.

8- اشتراك اطلاعات در زنجیره تامین

مهمترين فاکتورهاي موفقيت يک زنجيره تامين، مديريت موثر اتحادهاي استراتژيک بين بخشهاي زنجيره، توانايي مناسب مديريت داده&shy;ها، و سيستم اطلاعاتي پيشرفته بين سازماني براي تبادل مناسب داده&shy;ها است. بنگاههاي اقتصادي براي بهره&shy;گيري از مزيتهاي موجود در نقاط مختلف جهان، اين نقاط را به زنجيره تامين خود افزوده&shy;اند. با گسترش زنجيره تامين به سطح جهاني، ارتباطات و مراکز در سطح کشورهاي مختلفي گسترده مي&shy;شوند. در اين حالت، راهبري صحيح عمليات اهميت بسياري پيدا مي&shy;کند. هزينه و مشکلات مربوط به راهبري ممکن است آنچنان بالا برود که مزايا و منافع اوليه مربوط به شبکه تامين جهاني را خنثي نمايد. بنابراين لازم است سازمانها براي هدايت صحيح شبکه&shy;هاي تامين جهاني، در سيستم&shy;هاي اطلاعاتي سرمايه&shy;گذاري کنند. نظر به اينكه شركت&shy;ها براي بدست آوردن مزيت&shy;هاي رقابتي بيشتر و بهتر در محيط جهاني در تلاش هستند، تمركز بر روي روابط موجود در زنجيره به منظور ايجاد يك شبكه كارآمد است. اخيراً مفاهيم مربوط به طراحي و مديريت زنجيره تامين به موضوعاتي مورد توجه تبديل شده&shy;اند. اين امر منجر به توسعه تكنولو‍ژي&shy;هاي ارتباطي و اطلاعاتي (ICT) كه شامل EDI، اينترنت و شبكه گسترده جهاني مي&shy;باشد، شده است. چرا كه از اين طريق مي&shy;توان بر پيچيدگيهاي موجود در روابط درون سازماني و برون سازماني بهتر غلبه كرد. سرمايه گذاري براي IT‌ باعث افزايش كارايي روابط سازمان با توزيع كنندگاش مي&shy;شود. اين امر علاوه بر افزايش كارايي، سطح خدمت به مشتريان را نيز بالا خواهد برد. سرمايه&shy;گذاري رويIT ‌در زنجيره تامين نه تنها باعث افزايش سود و بهبود عملكرد مالي شركت سرمايه&shy;گذار مي&shy;شود، بلكه روي سودآوري و عملكرد كليه اعضايي كه با آن شركت از طريق زنجيره مرتبط هستند تاثير مثبت خواهد داشت. در يک زنجيره تامين سنتي، رابطه بين اجزاء زنجيره مشخصات زير را دارد :
1. هدف محور: يک شرکت تا زماني که به ديگري نياز دارد با آن قرارداد مي&shy;بندد و زماني که نيازش خاتمه يافت، ديگر به شرکت اولي کاري نخواهد داشت.
2. حريم: شرکت&shy;ها نمي&shy;خواهند ديگران مشخصات مربوط به فرآيندهايشان را بدانند.
3. انعطاف&shy;پذيري: هر شرکتي بدون اينکه به شرکاي زنجيره خبر بدهد، فرآيندهاي دروني خود را تغيير مي&shy;دهد.
4. استقلال: دو طرف زنجيره مي&shy;خواهند نسبت به تغييرات ايجاد شده در ديگري مستقل بمانند.
بررسي چنين زنجيره&shy;اي نشان مي&shy;دهد که همپوشاني زيادي بين سيستم&shy;هاي مختلف اطلاعاتي در شرکت&shy;هاي مختلف فعال در زنجيره وجود دارد. همچنين نياز به اطلاعات به روز به شدت افزايش پيدا کرده است و تغييرات پيوسته محيط کاري منجر به نياز به نرم&shy;افزارهاي انعطاف&shy;پذير شده که به صورت دروني با هم مرتبط هستند. بنابراين استفاده از يک سيستم اشتراك اطلاعات در مديريت زنجيره تامين استاندارد، باز و قابل انطباق براي انجام کسب و کار در طول زنجيره تامين و جريان کار مورد نياز است. مساله اصلي زنجيره تامين ايجاد ارتباط بين سيستم&shy;ها نيست، بلکه مساله اصلي ايجاد معماري و مفاهيم کاملاً جديد براي پشتيباني از جريان کاري بين سازماني است.
بررسي جريان اطلاعات زنجيره تامين نشان مي&shy;دهد که مشکلات مربوط به اين زنجيره به دو جريان اطلاعاتي مربوط است :
1- جريان از انتهاي زنجيره (سفارش مشتري و مراحل تکميل آن)
2- جريان به سمت ابتداي زنجيره (سفارشات و تقاضا): حذف هزينه&shy;هاي مربوط به برنامه&shy;ريزي و کنترل موجودي ضعيف
مهمترين مشکل موجود در يکپارچه&shy;سازي فرآيندها در طول زنجيره تامين، مساله محدوديت&shy;هاي سازمان است. بخش&shy;هاي مختلف سازمان و اجزاء مختلف زنجيره، از اطلاعات به عنوان ابزار قدرت خود استفاده مي&shy;کنند و تغيير در رويه جريان اطلاعات را موجب کاهش قدرت خود مي&shy;دانند. بنابراين اصلاح سازمان پيش&shy;نياز اصلي ايجاد نظام اطلاعاتي مناسب است.


9- فرآيند ناب&shy;سازي در زنجیره تامین

o در يك سيستم ناب، نبايد هيچ گونه ضايعاتي وجود داشته باشد. صفها، موجودي، ماشين&shy;ها و كاركنان بيكار انواع مختلفي از ضايعات هستند. فرآيند ناب&shy;سازي فرآيندي است كه در آن ضايعات شناسايي و حذف مي&shy;شوند. مولفان متفقاً بر 8 گام در فرآيند ناب&shy;سازي اشتراك نظر دارند:[6]
o ايجاد تعهد در مديريت و برخورداري از حمايت مديريت
o تيم&shy;سازي و آشنايي با مفاهيم ناب
o انتخاب يك جريان ارزش مناسب
o نگاشت جريان انتخاب شده
o تعيين شاخص&shy;هاي بهبود
o تهيه نقشه وضعيت مطلوب
o معرفي پروژه&shy;هاي بهبود در قالب كايزن و كايكاكو
o شروع به كار پروژه&shy;هاي تعريف شده
o ]

http://ir.inbforum.com

上一页INBforum   اذهب الى الأسفل

上一页INBforumمشاهده موضوع بعدي مشاهده موضوع قبلي بازگشت به بالاي صفحه  پيام [صفحه 1 از 1]

صلاحيات هذا المنتدى:
شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد

Copyright ©2009-2010 LTD Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.

IT:SINGLESERVGoogle谷歌翻译TranslateFORUMSOFTLAYERGoogle谷歌广告联盟AdSenseAsia

 

©phpBB | انشاء منتدى | منتدى مجاني للدعم و المساعدة | التبليغ عن محتوى مخالف | آخر المواضيع