1 معرفی و توضیحات کامل انواع مختلف لامبورگینی الأربعاء سبتمبر 28, 2011 7:49 am
Admin
Admin
لامبورگینی Sesto Elemento با بدنه تمامکربنی، وزن
تنها 999 کیلوگرم، موتور 10 سیلندر با قدرت 570 اسببخار و سرعت حداکثر
300 کیلومتربرساعت، الهامبخش طراحی اتومبیلهای سوپر اسپرت آینده خواهد
بود.
نمایشگاه خودرو پاریس از شنبه دهم مهرماه آغاز به کار کرده و تاتنها 999 کیلوگرم، موتور 10 سیلندر با قدرت 570 اسببخار و سرعت حداکثر
300 کیلومتربرساعت، الهامبخش طراحی اتومبیلهای سوپر اسپرت آینده خواهد
بود.
یکشنبه 25ام همین ماه ادامه خواهد داشت. یکی از نمونههای فوقالعاده
ارائه شده در این نمایشگاه لامبورگینی Sesto Elemento نمونه مفهومی سوپر
اسپرت لامبورگینی با وزن تنها 999 کیلوگرم است که یکی از سبکترین
خودروهای سوپر اسپرت جهان بهشمار میرود.
به گزارش سی.نت،
نام این خودرو با بدنه تمام کربنی از کربن، عنصر ششم جدول تناوبی گرفته
شده است. وزن 999 کیلوگرمی این اتومبیل شامل وزن موتور 10 سیلندر این
اتومبیل و چرخهای آن نیز میباشد. برای کاهش وزن این اتومبیل قطعات فلزی
نیز اغلب از آلومینیوم تهیه شدهاند.
کاهش وزن باعث میشود این اتومبیل مصرف پایینتر و انتشار گازهای
گلخانهای کمتری داشته باشد. لامبورگینی تلاش کرده با کاهش وزن
اتومبیلهای جدید ساخت این شرکت مانند گالاردو و این نمونه مفهومی تازه
بهرهوری خودروهای اسپرت را به شیوه متفاوتی بالا ببرد.
قدرت
موتور این اتومبیل 570 اسببخار است و تنها 2.5 ثانیه طول میکشد تا خودرو
از صفر به سرعت 100 کیلومتردرساعت برسد. شتاب اولیه این اتومبیل با
Gallardo Superleggera ساخت همین شرکت برابر است. حداکثر سرعت این خودروی
مفهومی 300 کیلومتربرساعت پیشبینی شده است.
همانطور که از لامبورگینی انتظار میرود این خودرو ظاهری کاملا
آیرودینامیک دارد. طراحی خاص بخش های جلوی اتومبیل علاوه بر اینکه به
مقاومت اجزای آن کمک میکند، راه را برای ورود مستقیم هوا به رادیاتور و
محل قرار گرفتن ترمزها هموار خواهد کرد. دو مثلث مجزای قرمزرنگ که درست
زیر شیشه جلوی اتومبیل تعبیه شدهاند، باز خواهند شد و توسط آنها هوای خنک
جریان پیدا خواهد کرد.
در طراحی قسمتهای داخلی شرایط ارگونومی و سادگی در کنار حفظ استانداردها
لحاظ شده است. به عنوان مثال ارتفاع فرمان و فاصله آن از راننده را
میتوان تغییر داد و طول پدالها را نیز مطابق نیاز تنظیم کرد. تنها سه
کلید پیزوالکتریک برای هدایت این اتومبیل در نظر گرفته شدهاند که برای
روشن کردن موتور، انتخاب دنده عقب و روشن کردن چراغها استفاده خواهند شد.
استفان ویکلمان، مدیر عامل این شرکت میگوید:
«لامبورگینی Sesto Elemento آینه تمامنمای اتومبیلهای سوپر اسپورت آینده
است. وزن اندک آن در کنار هماهنگی اجزا و طراحی فوقالعاده میتواند
اتومبیلرانی را به تفریحی فوقالعاده تبدیل کند. ما در ساخت آن از تمامی
فناوریهای رقابتی که در اختیار داشتیم بهره گرفتهایم».
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
«تواناییهای«لامبورگینی Sesto Elemento آینه تمامنمای اتومبیلهای سوپر اسپورت آینده
است. وزن اندک آن در کنار هماهنگی اجزا و طراحی فوقالعاده میتواند
اتومبیلرانی را به تفریحی فوقالعاده تبدیل کند. ما در ساخت آن از تمامی
فناوریهای رقابتی که در اختیار داشتیم بهره گرفتهایم».
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
این شرکت در فناوری فیبرهای کربنی در کنار استفاده از تجارب آئودی در
تولید اتومبیلهایی با وزن پایین باعث شد این اتومبیل سوپر اسپرت طراحی
شود. مطمئنا کاهش وزن اتومبیلها در کنار بهبود عملکرد حرکتی آنها و کاهش
انتشار گازهای گلخانهای بخشی از آینده اتومبیلهای اسپرت خواهد بود. ما
برای تولید اتومبیلهای آینده تجارب فعلی و تمام توان فناوری لامبورگینی
را به کار خواهیم گرفت و مطمئنا در تمامی نمونههای آینده ردپایی از
Sesto Elemento وجود خواهد داشت»راي باقيماندن در كورس رقابت ، محكوم به تنوعطلبي و خلق ايدههاي نو
هستيم... .» اين عبارتي است كه از زبان يكي از مديران ارشد لامبورگيني
جاري شده است. آنها و تمامي كساني كه در صف اول خودروسازي جهان قرار دارند
بخوبي ميدانند براي رسيدن به آينده بايد از سد يكنواختي امروز گذشت. بدون
شكSesto Elemento نتيجه همين نگرش است كه اين روزها باز هم توجه كارشناسان
خودرو را متوجه لامبورگيني و طرحهاي هيجانانگيز آن كرده است.
مهندسان لامبورگيني تلاش كردهاند تعريف متفاوتي از خودروهاي سوپر اسپرت آينده ارائه كنند و اكنون همه تلاش خود را در قالبSesto
Elementoبه نمايش گذاشتهاند. در اين رقابت شانه به شانه، هر فاكتوري هر
چند كوچك ميتواند تاثيرگذار باشد و البته وزن از آن دسته فاكتورهاي مهمي
است كه بخش قابل توجهي از تلاش مهندسان را در هر پروژه خودروسازي به خود
اختصاص ميدهد. به لطف بهرهگيري از فناوري فيبر كربني خودروي مفهوميSesto
Elemento وزن خالصي در حدود 999 كيلوگرم دارد. حالا تصور كنيد بخشي از اين
وزن كم شامل سيستم موتوري و چرخهاست كه با كسر آنها به وزني رويايي براي
يك خودرو ميرسيم. لامبورگيني به عنوان يك برند ايتاليايي جزئي از مجموعه
آلماني آئودي است و دقيقا به واسطه همين ارتباط بوده است كه مهندسان
لامبورگيني در طراحي و ساخت بدنه فوق سبكSesto Elemento از دانش مهندسان
آلماني نيز نهايت بهره را بردهاند.
ضمانتي براي لذت بردن از رانندگي
حتياز ظاهر در بسته خودرو نيز بخوبي معلوم است كه با خودروي سوپر اسپرت
متفاوتي روبهرو هستيم. موتور اين خودرو 570 اسب بخار قدرت دارد و به همين
دليل است كه صفر تا 100 كيلومتر بر ساعت را تنها در 5/2 ثانيه طي ميكند.
مديران ارشد لامبورگيني دقيقا با دست گذاشتن روي چنين فاكتورهاي مهمي است
كه استفاده از Sesto Elemento را ضامن لذت
بردن از يك رانندگي بدون خطر و در عين حال سرعتي ميدانند. با توجه به
اينكه وزن خودرو بسيار پايين است ميتوان اين انتظار را داشت كه مصرف
سوخت آن هم پايين باشد. البته چنين اتفاقي نيز روي داده است كه علت اصلي
آن مهندسي به كار گرفته شده در ارائه آن با وزن بسيار پايين بوده است.
البته در گذشته نيز برخي از شركتهاي شناخته شده خودروساز به طور مقطعي و
جزئي از فناوري پلاستيك فشرده فيبر كربني يا همان CFRP استفاده كردهاند،
اما مهندسان لامبورگيني دست به اقدام شجاعانهاي زده و براي نخستينبار در
دنيا استفاده جامع و كاملي در سراسر محصول جديد خود كردهاند. استفاده از
اين فناوري از ابتداييترين بخشها يعني طراحي سهبعدي خودرو گرفته تا
شبيهسازي رايانهاي، بررسي صحت طراحيها، توليد و در نهايت آزمونهاي
نهايي ديده ميشود.
همكاري تنگاتنگ با بوئينگ
يكي از نكات بارزي كه در طراحيSesto Elemento ديده ميشود تحقيقات وسيعي است كه در 2 مركز تحقيقاتي مجزا
انجام شده است. در اين دو مركز بر روي كوچكترين بخشهاي اين خودرو كار
تحقيقاتي شده است تا هيچ چيز از ديد مهندسان پنهان نماند. حتي همكاري
نزديكي نيز ميان لامبورگيني و سازمان بزرگي همچون بوئينگ شكل گرفته است تا
از بدنه سبك گرفته تا سيستمهاي ارتباطاتي درون خودرو، همه چيز متفاوت از
گذشته باشد. استفان وينكلمن، رئيس برند لامبورگيني ميگويد: Sesto
Elemento نشان ميدهد كه آينده خودروهاي سوپر اسپرت چگونه خواهد بود.
استفاده از مهندسي سبك وزنها و تلفيق آن با عملكرد عالي تمامي بخشها
نتيجهاي جز لذت بردن از رانندگي به همراه ندارد.
استفاده هوشمندانه از علم مواد
پلاستيكفشرده فيبر كربني حرف اول و آخر را در اين خودرو ميزند. استفاده از اين
فناوري موجب شده تا بدنه خودرو نهتنها استحكام خيرهكنندهاي داشته باشد
بلكه از وزن بسيار كمي نيز برخوردار باشد. در اين خودرو بخشي به نام «باله
انتهايي» نيز ديده ميشود كه در سرعتهاي بالا نقش قابل توجهي در كنترل
خودرو و حركت پايدار آن دارد. اين بخش مهم از مادهاي موسوم به Pyrosic ساخته شده است. اين ماده در حقيقت تركيب پيشرفتهاي از سراميك و شيشه است كه تا دماي 900 درجه سليسيوس مقاومت دارد.
حداكثر سرعتي فراتر از 300 كيلومتر بر ساعت
البتهبا وجود وزن كم و ساختار فوق آيروديناميكي نيز نبايد انتظاري فراتر از اين
خودرو داشت، هر چند مهندسان خودرو پايين بودن حداكثر سرعت را يكي از معدود
نقاط ضعف Sesto Elemento ميدانند. مهندسان
لامبورگيني آزمايشات مختلفي روي اين خودرو انجام داده و در نهايت حداكثر
سرعت بيش از 300 كيلومتر بر ساعت را براي آن به ثبت رساندهاند. شيشه
جلويي خودرو تقريبا در راستاي كشيدگي پوشش روي موتور است و حتي ميتوان
مدعي شد كه كوچكترين زاويهاي نيز ميان آنها وجود ندارد. همين ابتكار عمل
موجب شده است تا مقاومت هوا در برابر خودرو به طرز قابل توجهي كاهش يافته
و در عين حال خودرو با سرعت و شتاب بيشتري حركت كند. شتاب اوليه 5/2
ثانيهاي كه مربوط به رسيدن به سرعت 100 كيلومتر بر ساعت از حالت سكون است
را دقيقا بايد مرهون همين ابتكار عمل و البته وزن كم خودرو دانست.
باز هم فناوري نانو
اين روزها هر جا صحبت از پيشرفت فناوريهاي نوين است، فناوري نانو به عنوان يكي از پايههاي پيشرفت در نظر گرفته ميشود. در مهندسي SestoElemento و بخصوص در بخش رنگآميزي بدنه آن از اين فناوري بهره گرفته شده
است. شايد برخي تصور كنند استفاده از پلاستيك فشرده فيبر كربني دست
مهندسان را در ارائه خودرويي با ظاهري متنوع بسته نگاه ميدارد، اما به
كارگيري فناوري نانو و افزودن كريستالهاي رنگي به پوشش اصلي خودرو اين
امكان را به طراحان ميدهد تا نظر مشتريان مختلف با سليقههاي گوناگون را
تامين كنند. مهندسان لامبورگيني با استفاده از اين همين كريستالها
توانستهاند سايهاي از رنگ قرمز را در دل خاكستري تيره ناشي از فيبر
كربني جلوهگر سازند.
حرف آخر
Sesto Elementoرا بايد به جرات مجموعهاي از ابتكار عملهايي دانست كه خط سير آنها به
سوي «متفاوت بودن» است. به عنوان مثال رادياتور خودرو كه همواره بايد خنك
نگاه داشته شود در معرض جرياني از هوا قرار دارد كه به جاي ورود از قسمت
جلوي پنجره بالاي سپر، از دو دريچهاي كه دقيقا در زير شيشه جلويي خودرو
تعبيه شده و به رنگ قرمز هستند رادياتور را خنك نگاه ميدارد. اين ابتكار
عملي است كه تقريبا در هيچ خودروي ديگري ديده نشده است. سيستم نوري خودرو
نيز تلفيقي از فناوريهايLED و چراغهاي زنون است به طوري كه با استفاده
از آنها خودرو از فواصل چندين كيلومتري در شب نيز بخوبي قابل تشخيص است]